Saturday, December 30, 2023
Google search engine
HomeAsuransiTanjung Bungah: a major construction site landslide in Malaysia that killed 11...

Tanjung Bungah: a major construction site landslide in Malaysia that killed 11 people

Tanjung Bungah: a major construction site landslide in Malaysia that killed 11 people

A landslide at a construction site at Tanjung Bungah, which is a suburb of George Town in Penang in NW Malaysia, on Saturday killed 11 site workers.  The slide, which occurred at the construction site for two 49 stories residential towers, is known to have killed workers from Indonesia, Bangladesh, Myanmar and Pakistan, as well as the site supervisor from Malaysia.

The best image that I have seen of the failure is this one, via the Sun Daily:

Tanjung Bungah

The landslide at Tanjung Bungah in George Town, Penang. Image via Sun Daily

Whilst this image, from The Peninsular, gives a better impression of the scale of the landslide:-

Tanjung Bungah

The landslide at Tanjung Bungah in Malaysia, via The Peninsular/Reuters

Inevitably, this significant failure is the subject of intense speculation in Malaysia, with questions being asked about the rate of development that is being undertaken in hill-slope areas.  I suspect that a key area of the investigation may well be the slope protection measures that were in place.  It is clear that considerable slope cutting had been undertaken to create the site for the apartments.  It seems surprising to me that these cuts, in apparently weathered materials, appear to have limited measures in place to ensure the stability of the slopes.  Interestingly, The Star newspaper in Malaysia has some drone imagery taken if the site in July that appears to show that this section of the cut slope was facing stability issues:-

Tanjung Bungah

Drone imagery, taken in July 2017, showing the site of the slope failure at Tanjung Bungah landslide in Malaysia.  Image via The Star newspaper.

Malaysia has a long history of substantial landslides, some of which have been associated with major construction projects.  Back in 2012 Malaysia produced a National Slope Master Plan, although sadly this is no longer available online.   Interestingly, news reports suggestthat the Department of Environment rejected plans for this project in 2015.  A Commission of Inquiry has been established to look into this landslide.

Free Translation:

Tanjung Bungah: sebuah situs konstruksi besar longsor di Malaysia yang menewaskan 11 orang

Tanah longsor di lokasi konstruksi di Tanjung Bungah, yang merupakan pinggiran kota George Town di Penang di NW Malaysia, pada hari Sabtu menewaskan 11 pekerja lapangan. Slide, yang terjadi di lokasi konstruksi untuk dua menara perumahan bertingkat 49, diketahui telah membunuh pekerja dari Indonesia, Bangladesh, Myanmar dan Pakistan, serta pengawas situs dari Malaysia.

Gambar terbaik yang dapat dilihat tentang kejadian ini melalui Sun Daily:

Tanjung BungahTanah longsor di Tanjung Bungah di George Town, Penang. Gambar melalui Sun Daily

Sementara gambar ini, dari The Peninsular, memberikan kesan yang lebih baik dari skala tanah longsor: –
Tanjung BungahTanah longsor di Tanjung Bungah di Malaysia, melalui The Peninsular / Reuters

Tak pelak lagi, kegagalan yang signifikan ini menjadi spekulasi kuat di Malaysia, dengan pertanyaan yang ditanyakan tentang tingkat pembangunan yang sedang dilakukan di daerah lereng bukit. Diduga bahwa area kunci dari penyelidikan mungkin adalah tindakan perlindungan terhadap lereng yang ada. Jelas bahwa pemotongan lereng yang cukup besar telah dilakukan untuk membuat area konstruksi untuk apartemen. Tampaknya mengejutkan bahwa potongan-potongan ini, dalam materi yang tampaknya lapuk, hanya memiliki langkah-langkah terbatas untuk menjamin stabilitas lereng. Menariknya, surat kabar The Star di Malaysia memiliki beberapa gambar drone yang diambil bahwa area pada bulan Juli yang tampaknya menunjukkan bahwa bagian dari lereng yang terpotong ini menghadapi masalah stabilitas: –
Tanjung BungahGambar Drone, diambil pada bulan Juli 2017, menunjukkan lokasi kegagalan lereng di tanah longsor Tanjung Bungah di Malaysia. Gambar melalui surat kabar The Star.

Malaysia memiliki sejarah panjang tanah longsor yang substansial, beberapa di antaranya terkait dengan proyek-proyek konstruksi besar. Kembali pada tahun 2012 Malaysia menghasilkan Rencana Induk Lereng Nasional, meskipun sayangnya ini tidak lagi tersedia online. Menariknya, laporan berita menunjukkan bahwa Departemen Lingkungan menolak rencana untuk proyek ini pada tahun 2015. Komisi Penyelidikan telah dibentuk untuk melihat ke dalam kasus tanah longsor ini.

Tulisan terkait:
https://cepagram.com/index.php/2020/06/30/wda-webinar-faulty-design-dalam-asuransi-konstruksi-car-rabu-08-juli-2020-0900-sd-1200/

 

Diterjemahkan bebas dan ditulis oleh Ir. Russel Effandy AAAI-K. IPGDI. DIPL.CII. –

http://www.cii.co.uk/membership/local-and-global/goodwill-ambassadors/russel-effandy-biography/

Russel Effandy

Contact Us:
(Untuk info lebih detail & konsultasi gratis tentang Risk Engineering)
+628129992037 (Russel Effandy)
+6281293617419 (Cepa Jasa Indonesia Center – CJIC)

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments